Blog

13 listopada 2017

Jak się komunikować w biznesie?

Niedawno zostałam zaproszona do poprowadzenia panelu dotyczącego komunikacji dla 130 przedsiębiorców z różnych branż. Głównym celem tych spotkań jest nawiązywanie kontaktów między przedsiębiorcami i wymiana doświadczeń po to, by w przyszłości móc stworzyć, dopasować swoją ofertę do wymagań drugiej strony.
Aby podczas tych spotkań mogły nawiązać się relacje i przestrzeń do rozmów, musi pojawić się nić porozumienia oparta o wzajemne zaufanie.

Jak zatem zyskać zaufanie drugiej strony?

Wyobraźmy sobie dwie sytuacje:
1. Podczas spotkania pochodzi do Ciebie lub dzwoni osoba z pewną propozycją. Zaczyna opowiadać o swoim produkcie lub usłudze, zachwalać ją, czasem poinformuje że rozmowa jest rejestrowana a ty musisz wyrazić na to zgodę. Zaczyna zalewać cię potok słów, a po kolejnym zdaniu masz wrażenie że rozmawiasz z automatem…

2.Twój rozmówca pyta czym się zajmujesz, okazuje Ci szczere zainteresowanie, uważnie słucha tego co mówisz, na koniec wspomina o tym co mógłby Ci ze swojej strony zaproponować, jakie rozwiązania, dzięki którym Ty odniósłbyś realne korzyści. Twój rozmówca zastanawia się jakie wartości zrealizujesz po zastosowaniu jego produktu czy usługi. W ramach możliwości proponuje abyś najpierw przetestował i sprawdził  czy jego oferta rozwiązuje Twoje potrzeby. On stara się jak najlepiej zrozumieć twoją sytuacje i do niej odnieść swoją ofertę. Nie odwrotnie.

W której sytuacji wolałbyś się znaleźć?

Na tym właśnie polega empatyczna komunikacja, nie tylko w biznesie. Jesteśmy zorientowani na człowieka i na jego potrzeby. Okazując prawdziwe zainteresowanie wzbudzamy zaufanie i otwarcie się na komunikację z drugiej strony.
Dbając o własne wartości i szanując drugiego człowieka zyskamy w efekcie coś znacznie większego. A wspólne realizowanie i korzystanie z usług będzie tylko naturalnym następstwem dobrych i zaufanych relacji.

Co jest dla nas ważne?

Okazuje się, że w niemal każdej sytuacji i roli życiowej w jakiej się znajdujemy mamy potrzebę:
– poczucia ważności,
– poczucie bycia potrzebnym,
– poczucie akceptacji.
Każdy z nas stara się zaspokoić również te potrzeby poprzez wchodzenie w interakcje i innymi ludźmi.
W procesie komunikacji chcemy, aby inni nas słuchali bo to da nam poczucie bycia ważnymi. Chcemy aby nasza usługa czy produkt był innym potrzebny i zależy nam aby inni nas akceptowali takimi, jakimi jesteśmy.

Oryginał jest zawsze lepszy od najpiękniejszej kopii.

To twoja osobowość, wartości którymi się kierujesz w życiu, sposób zachowania, twoja postawa. To wszystko sprawia że jesteś jedyny i oryginalny. Nie ma drugiej tak wyjątkowej osoby, jaką jesteś Ty. Wykorzystaj to.  Kopiowanie zachowania innych osób, próby bycia kimś, kim się nie jest sprawia, że twoja postawa  staje się nieco sztuczna, a ty jawisz się jako mało wiarygodny dla innych. Poza tym koncentrujesz się bardziej na tym, co powinieneś teraz powiedzieć lub jak zachować i tym samym umyka Ci uważność na drugą osobę, na jej potrzeby i na to co ona może Ci przekazać, na podstawie czego Ty byłbyś w stanie jej pomóc. A przecież to jest główny cel relacji. Pomoc i rozwiązanie czyichś problemów.
Bycie sobą, uważne słuchanie drugiej osoby, danie jej przestrzeni  na to, aby mogła powiedzieć o swoich problemach, wątpliwościach, o tym co dla niej jest ważne, to podstawa budowania relacji opartych o zaufaniu, podstawa do dalszej komunikacji.
Bycie sobą, to czasem też odwaga w pokazaniu słabości, pomyłki przy jednoczesnej umiejętności powiedzenia o tym głośno, czasem w formie żartu. To pokazuje naszą „ludzkość twarz” a nie robota zaprogramowanego na wynik.

Są mistrzowie jednej roli.

Oni szybko realizują cele, znając się na trikach i manipulacjach. Bywają nawet skuteczni. Tyle, że najczęściej ich transakcje są jednorazowe, obarczone rozczarowaniem i niezadowoleniem drugiej strony, więc o dalszych kontaktach a tym bardziej relacjach nie może być mowy.

Są też relacyjni długodystansowcy.

To ci dla których ważny jest człowiek, a nie wynik. Powodem jest zaproponowanie swoich rozwiązań, dostarczenie swoich produktów, ale celem nadal jest zbudowanie relacji, dobrego kontaktu i rozmowa z drugim człowiekiem. Rozmowa która może przynieść skutek za pierwszym, za trzecim, lub szóstym razem. A może też zająć znacznie więcej czasu. Ostatecznie zyskujemy zaufanie i wiarygodność, która pozwoli realizować nam cele zgodnie z naszymi wartościami i poczuciem spełnienia i wewnętrznego szczęścia.

Relacje zbudowane na tak silnych fundamentach przekładają się na dużo lepsze rezultaty również finansowe, dzięki poleceniom i rekomendacjom, a te otrzymasz tylko wtedy jeśli ktoś wcześniej ci zaufał. Zaufał twojej szczerości i intencjom, z jakimi przyszedłeś.

Bez kategorii
About Kamila Karczewska

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook